onsdag 31. oktober 2007

Di raraste ting..? :

Spraakleraren min lere meg om saa mangt..! Fredag tog hu meg me paa markede for aa lera meg navn paa frokt og groennsager, men og for aa visa meg naage meir. Og eg maa sei eg e ikkje heilt sikker paa ka eg ska kalla d, "renselsesprosess", "utdriving" av vond energi... No se..! Uansett: Interessant va d naa i alle fall, sjoel om eg personligt e ganske skeptisk t heila opplegge og syns d va greit nok aa bare sjaa paa...

Ein plass paa markede satt d vel ca fem indianerdamer. Og der kom foreldre og ba om at babyane sine (og ein mann hadde tatt me hunden sin og..) maatte faa denne behandlinge eller ka eg ska kalla d.. Den eina indianerdamaa tog ein baby paa fanget og fant fram et egg. Egget symbolisere visst et aua. Og damaa tog egget rundt omkring paa kroppen t babyen. Slig at "aua" sko sjaa djupt inn i sjelaa t babyen, finna den vonde energien, di vonde foelelsane, problemet/problema.. (egget blei ikkje knust foressten).



Saa tog hu fram ein bunt me planter/urter, som hu begynnte aa slaa babyen me (lett slaaing, men ligavel..babyen grein). Desse plantene bringe visstnok lykke, og fordrive d vonda. Naar planteslaaingaa va unnagjort, tog kaanaa ein slurk alkohol fraa ei flaska. Fylte munnen full, for saa aa spytta dette ud oeve saa store deler av babyen som muligt.. D saag ganske lide delikat og kjekt ud. Kaffor dette? Ikkje heilt sikker, men d bringe vel lykke tenke eg..



Naar alt dette va gjort fant hu fram ein liden boks me naage som ligna masse paa svart skokrem. Me skokremen tegnte hu et kors paa pannen, magen og ryggen t babyen. Eg sporte leraren min om koffor di brokte korset, om d hadde naage me truaa paa Jesus/Gud aa gjer. Men d hadde d ikkje. Korset va bare et symbol paa tru generellt. Og i dette tilfellet ei tru paa at dette ritualet ville gi ein effekt.



Muligt eg har misforstaatt enkelte ting her, men eg trur d va saann circus saann som dette. Og at dette burde gjentas tri gonger for aa faa full effekt, men kem vett..



Fortalte meg og at babyar burde ha roede armbaand paa seg, eller naagen roede kler fram t di va 3 mnd. Koffor? - fordi babyen visstnok har saa masse god energi inni seg, som alle som e glad i babyar og vil holda di stjele. Stjele denne energien og tar an sjoel rett og slett. Ganske saa gale.. Meeeen heldigvis fins d haap for alt dette. Den roede fargen stoppe nemligt energien fraa aa forlata babyen. Takk og pris.. ;) Kan og nevnast at d e t stor hjelp om moraa t babyen og har paa seg naage roedt. Ekstra forsikring ;)



I tillegg alle jenter: Pass opp for foelgande: aldri hold ein baby viss du har mensen, daa komme du t aa oedelegga babyen (enkelte seie an bare faar hikke...men eg har daa hoerrt at du daa oedelegge babyen..ka naa enn d betyr?). Heldigvis gaar d og an aa retta opp denne feilen om du har vore saa galen aa begaatt an.. For viss ei jomfru hoppe oeve babyen tri gonger saa e problemet fiksa. Porque? No se..



Hu lurte paa koss me takla saanne problemer i Europa.. me som ikkje hadde saanne tradisjonar. Ka ska ein vel sei..



Naa maa d nevnast at alt dette ikkje e ting som di fleste her i Ecuador trur paa. Veldigt viktigt! E til og me kanskje ganske saa faa i forhold t alle.. Saa lett aa ta fram d som e mest spesielt, og mest annerledes fraa d eg e vane me. Men d e et faktum at naagen her trur fullt aa heilt paa dette. Og d syns eg personligt d e vanskeligt aa forstaa, samtidigt syns eg d e veldigt interessant at d fins folk som trur paa d. Tru e ein vanskelig ting aa forklara, naar d kan bli saa lide forstaaeligt for folk som har ein totalt aen oppfatning av ting... Ka folk oppleve som logisk aa rett variere saann fraa kultur t kultur, og fraa menneske t menneske. For all del.



Dette syns eg e spennande! Samtidigt som eg syns d e litt trist aa vera i moete me mennesker som virke t aa vera saa bunden t lykkesymboler, ritualer, all slags metodar som ska hjelpa di, men som eg ikkje trur paa. Nettopp fordi eg ikkje klare tru d hjelpe di. Sjoel om eg ikkje kan sei me sikkerhed at d ikkje gjer d. D handle jo om tru, ikkje om aa veda.



Men saa e d og naage me d at tru "kan flytta fjell", og at d fins mange krefter i denne verden me ikkje kjenne t...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Hanna! Så spennande d hørrtes ud:) Konge at du får verr me å oppleva sånt, å jaffal så tidligt! Kor lenge dåkk har vore der nå? Huske at eg følte eg hadde vore der i månar itte bare et par dagar, utruligt mången inntrykk! Håbe du har d bra, kjempekjekt å få litt oppdateringar på bloggen! Gla i deg=)

Elias sa...

Så no har du lært korleis du skal ta vare på den gode energien til dine framtidige ungar. Bra at nokon kan lære det og innføre det i norge. Trur vi hadde at det litt betre med oss sjølve hvis vi ikkje hadde mista den gode energien vår når vi var små.

Anonym sa...

Høres ut som du virkelig får sett og lært masse forskjellig! Supert at vi får holde oss oppdatert på alt det spennende du opplever i den store verden! -Du gjør en strålende jobb som blogger, Hanna!
:)

Amalie sa...

Hei! Her i Japan har vi hørt historier om unger som gikk til shinto-templer (trad religion i japan) og ble velsignet, for deretter å bli rammet av forbannelse. Det som de trodde var en velsignelse fra shinto gudene, viste seg å være en forbannelse. Det er bare en gud som er god, og det er han vi tilhører. Det er så mye ånder der ute i verden, så det er lett å bli forvirra. Men det de bringer, er nok oftere forbannelse enn velsignelse. Klem